مطريه سات اون لاين _افلام عربى _افلام اجنبى _برامج كمبيوتر_فضائيات_العاب_منتدى التميز
center]الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟ 613623[/center]
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟ 829894
ادارة المنتدي الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟ 103798
مطريه سات اون لاين _افلام عربى _افلام اجنبى _برامج كمبيوتر_فضائيات_العاب_منتدى التميز
center]الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟ 613623[/center]
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟ 829894
ادارة المنتدي الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟ 103798
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات مطريه سات اون لاين _افلام عربى _افلام اجنبى _برامج كمبيوتر_فضائيات_العاب_منتدى التميز

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
لابد من يوم تتردد فيه المظالم

الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin

الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟ Empty
مُساهمةموضوع: الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟   الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟ I_icon_minitimeالإثنين سبتمبر 07, 2009 8:06 am

قبل مانبتدي عايزين نتفق على حاجة أي حد بيصنع جهاز .. بيبقى هو أدرى واحد بإماكنياته فبيكتب كتالوج يوضح الطريقة الصح لتشغيله ولو حد شغله بطريقة تانية ..... الجهاز هيهنج ولله المثل الأعلى ربنا هو اللي خلقنا وحطلنا أعظم دستور في الدنيا الدستور ده هو الوحيد اللي يقدر ينظم حياتنا وتعاملاتنا ولو خالفناه .... النتيجة الطبيعية .... إننا هنهنج !!!!!
وهنلاقي نفسنا ماشيين عكس التيار ... واحنا اللي هنخسر في الآخر
يبقى الحاجة اللي ماترضيش ربنا .. أكيد أكيد هتضرنا الهمسات اللي جاية دي موجهه للبنات البنات اللي مستعجلين على الحب الحب الحرام الحب قبل الخطوبة والزواج مستعجلين على ايه مش قادرة تصبري سنتين ثلاثة ؟؟استعجالك ده هيبوظلك حياتك كلها ... بما فيها حبك مش مصدقة ؟؟ ممكن تكوني بتقولي ده قصص الحب دي بتنتهي دايما بزواج سعيد حياتي هتبوظ إزاي بالحب ده ؟

طيب خليكي معانا وإوعي تغيري المحطة
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

الــهـمـســــة الأولى

لو قرأتي أي استقصاء أو استطلاع آراء عن نهايات قصص الحب هتلاقي إن معظم الشباب بيقولوا : من خلال اللي بنشوفه ....
أغلب القصص دي مابتنتهيش بزواج يمكن واحد في المية بس اللي ممكن ينتهي بزواج
مممممممم
يعني أغلب البنات اللي ماشيين في قصص حب دلوأتي هيتجوزا حد تاني
طيب أنا عايزة أسألك سؤال ؟ علاقات ماقبل الزواج دي ممكن تأثر على العلاقة الزوجية ؟؟
طبعا مش معقول هتقولي لأ ... لأن مفيش حاجة ملهاش تأثير
فمابالك بعلاقة إنسانية .. فيها مشاعر وأحلام
يبقى أكيد هتقولي اه ؟؟
العلاقات دي فعلا بتأثر وبتسيب ذكريات في نفس البنت الذكريات دي ممكن تكون سعيدة
يعني كل ماتفتكر اللي حبته قبل الزواج تقول دي كانت أيام جميلة ياريتني كملت معاه حياتي وبعدين تفوق على الواقع وبتقعد تقارن بينه وبين زوجها وهتحس إنها مش سعيدة .. وإن اللي حبته أحسن من زوجها فهتندم إنها عملت العلاقة دي أصلا لأنها كانت السبب في توتر حياتها أما لو كانت الذكريات دي حزينة يعني كل ما تفتكره تقول أنا حبيته بجد وهو ضحك عليا ولعب بيا فالطبيعي إنها هتندم على إنها عملت العلاقة دي لأنها اتجرحت يعني سواء العلاقة دي تركت ذكريات سعيدة أو حزينة ... فهي هتندم في كلا الحالتينبعد الشر عليكي إن شاء الله اليهود كلهم يا ربممكن تقولي أصل الشباب دول مش جادين في علاقاتهم عشان كده فشلت أما أنا جادة وإن شاء الله هكون من الواحد في المية اللي علاقاتهم بتنتهي بزواج طيب

خليكي معانا برضه فاصل ... ونواصل

لا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

الـهـمـســــة الثــانــيـــة

أكيد كل بنت نفسها في بيت هادي ومطمئن وسعيد
الحب مدفيه .. والاحترام معليه
وطبعا البيت اللي بالمواصفات دي نعمة من نعم ربنا طب ينفع أنا أتمنى النعمة دي من ربنا وأنا بادءة الموضوع أصلا بمعصية ؟
بصحوبية وحب وخروجات وتليفونات ورسايل حب ماهي كل حاجة لها بداية غلط وبداية صح
والحاجة اللي تبتدي غلط تكمل غلط
وهي دي البداية الغلط للزواج
فاللي تبتدي كده تبقى بتحرم نفسها من بركة ربنا في جوازها وحياتها يعني حتى لو انت هتنهي علاقة الحب دي بجواز وانت جادة في كدة
فده مش مبرر يخليكي تضحي ببركة وتوفيق
ده غير اللإثم اللي هتشيليه وصورتك في عين الناس وفي عين زوجك
وبعدين إيه أصلا اللي يضمنلك إن علاقة الحب دي هتنتهي فعلا بزواج زي ما انت ناوية ؟
طب ماهو كل البنات بيبقى عندهم نفس نيتك
ورغم كده أغلب العلاقات دي بتفشل
فليه تعرضي نفسك لتجربة خسارتها أكبر من مكسبها ده إذا كان فيها مكسب أصلا
الله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله

الـهـمـســــة الثـالثـــة

ممكن تكوني بتقولي دي حاجة غلط اه
بس انت مكبرة الموضوع وهو صغير
طيب أنا همشي معاكي وهقول إنها غلطة صغيرة
ماسمعتيش الحديث اللي بيقول :
" إياكم ومحقرات الذنوب فإنهن يجتمعن على المرء حتى يهلكنه "

وطبعا كلامك مع الشاب ده بيبقى يوميا تقريبا

يعني مداومة وإصرار على المعصية دي حاجة أصعب من المعصية نفسها يعني لو كانت معصية صغيرة وبتداومي عليها فهي هتهلكك لكن والله يا أختي هي مش صغيرة
طبعا إنت أكيد عارفة آية " ولا متخذات أخدان "
والآيات والأحاديث اللي عن غض البصر
والعلاقات دي والله من الحاجات اللي ضيعت شبابنا وكانت أكبر فتنة لبني إسرائيل هي النساء
لسة بتقولي إنها غلطة صغيرة ؟؟؟

اللهم اني استغفرك واتوب اليك

الهـمـســــة الرابعـــــة

أنا عايزة أعرف إحساسك ايه بعد ماتنهي لقاء بينك وبين الشاب ده بتبقي فرحانة ولا زعلانة يعني بتبقي متضايقة وضميرك بيأنبك لأنك بتعملي حاجة غلط ؟؟ لو اه .. يبقى دي إن شاء الله بشرة خير لأن الإحساس ده هيدفعك للتوبة أما لو بتكوني فرحانة بعد اللقاء ده وبتروّحي طايرة وتقولي لأهلك كلهم أنا بحبكوا أوي وتبوسي فيهم لا يا أختي إوعي تكوني كده دي المعصية دي حاجة والفرح بالمعصية حاجة تانية يعني تخيلي واحد بيقول أنا بكدب .. وأنا فرحان يا رب إني بكدب دي صعبة أوي ده أنا لو بفرح بمعصية ربي يبقى أكيد في حاجة غلط في قلبي ده أنا لازم أبكي على نفسي وأحاول أصلح قلبي فيا أختي لو كنت من اللي بيفرحوا باللقاء أو العلاقة دي فراجعي قلبك و سيبي سعادة الحرام عشان ربنا يرزقك سعادة الحلال ولو كنتي من اللي بيتضايقوا فبقولك عندك حق لأن المعصية بتسبب ظلمة وضيق في القلب " ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا "
وطبعا مفيش إنسان عاقل يعمل حاجة بتضايقه ...
وتغضب ربه سبحان الله العظيم وبحمده

الـهـمـســــة الـخـامـســـــة

اتكلمنا عن الإحساس بالسعادة .. وهنتكلم دلوأتي عن الإحساس بالخوف وانت قاعدة مع الشاب ده بتبقي خايفة إن حد يشوفك ؟؟ أصحابك .. جيرانك .. قرايبك .. إخواتك .. أبوك .. أمك ولا عادي مش فارقة معاك إن حد يشوفك ؟؟ لو بتبقي خايفة وقلقانة طب ايه اللي يجبرك على قعدة زي دي قعدة كلها خوف وقلق وإحساس بخيانة أهلك وثقة أصحابك فيك ولو الموبايل رن في البيت وشك يتخطف وقلبك يقف ... وتكدبي فين السعادة هنا ؟؟ وصدقيني في الآخر الموضوع مش هيجيب همه ووالله مافيش أحلى من راحة البال ولو قلتِ إنك مش بتخافي من حد ومش فارقة معاكِ إن حد يشوفك طيب تعرفي إن دي اسمها مجاهرة بالمعصية ؟؟ ورسولك بيقول ايه
" كل أمتي معافى إلا المجاهرون "
تعرفي ليه ؟؟
لأن المجاهرة بالمعصية بتعمل عند الناس حاجة اسمها ... " إلف المعصية "
يعني الناس من كتر ماهي بتشوف توينزات واتنينات في كل حتة المعصية هانت عليها وحست إنها مش كبيرة وتقول ايه يعني .. ماكل البنات كده فالمجاهرة بالمعصية بتسبب إلف المعصية وإلف المعصية بتسبب إشاعة الفاحشة وربنا بيقول
{إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ }النور19

وبالتالي إنتِ هتاخدي ذنب كل بنت شجعتيها من غير ماتحسي على الحب الحرام
من الاخر لو كنتِ بتخافي ..... بطّـلي عشان تستريحي مش بتخافي ..... دي مصيبة !!!

لا اله الا الله ....محمد رسول الله

الـهـمـســـة السـادســــة

لو سألنا أي بنت عن مواصفات فارس أحلامها تفتكروا هتقول ايه ؟؟ أول حاجة هتقولها هي إنه يكون متدين لأنها عارفة إنه هيراعي ربنا فيها " إن أحبها أكرمها وإن كرهها لم يهنها " طيب فيه مقولة بتقول إن أردت عليًا فكوني فاطمة يعني لو أنا عايزة ربنا يرزقني بواحد ملتزم ومالوش علاقات ببنات طيب هل أنا أستحقه ؟ ربنا بيقول " ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا .... " فيه علماء فسروا كلمة " من أنفسكم " يعني شبهكم من نفسك يعني شبهك يعني لو انت ملتزمة غالبا هيجيلك واحد ملتزم أما لو بتحبي ده وتصاحبي ده وتكلمي ده هيجيلك واحد كده برضه لأن الجزاء من جنس العمل لو عايزة واحد ماتشوف عينه إلا حلاله .... إنت كمان ماتشوفيش إلا حلالك ولوعايزة واحد يتقي الله فيكِ .... اتقي الله في نفسك

يا رب يا من بيده ملكوت كل شئ رحماااااا كده خلاص خلصنا الهمسات

عايزة بس أقول كلمة أخيرة يا أختي في الله الحب مش حرام ديننا مش ضد الحب .... ده هو دين الحب لكن ضد إنك توجهيه غلط الغرض من القيود دي هو راحتك في الآخر الغرض منها هو الوصول للحب الحقيقي الحب والمودة والاحترام بين الزوجين ده من أجمل النعم لكن ...((((( ما عند الله .. لا يؤخذ بمعصية الله ))))) وصدقيني لما تبتدي صح قيمتك هتعلى أكتر عند زوجك حبيبتي في الله مشاعرك أمانة أيوة أمانة أمانة من ربك حطها فيك وقالك ماتديهاش لحد من غير رضايا فلا تضيعي الأمانة وربنا يبارك فيكِ .. ويرزقك بيت من أسعد البيوت في الدنيا
https://matariaonline.yoo7.com

الحب مش حراااااااام ((للبنات فقط)) !؟
صفحة 1 من اصل 1